TESİD, Elektronik Sanayi İşbirliği Platformu - ESİP üyesidir.

E-hareketlilik ve Bağlanabilir Bilgi Eğlence Sistemleri

E-hareketlilik ve Bağlanabilir Bilgi Eğlence Sistemleri

Son yıllarda elektrikli araçlar ile gündeme gelen hareketlilik kavramı pragmatik değişimleri de yanında getiriyor. Artık bir noktaya ulaşma, yolcuların kesintisiz olarak günlük hareketliliğini planladıkları bir platform olarak görülmeye başlandı. Eskiden kişisel araçla ya da toplu taşıma ile yapılan yolculuklar, yerini paylaşımlı araçlara, park et devam et çözümlerine, otobüs-metro-tren vb. ile kesintisiz toplu taşımaya, paylaşımlı bisiklet, elektrikli “scooter” gibi son mil-km çözümlerine bırakıyor.

McKinsey’in araştırmasında (The future of mobility is at our doorstep, 2020) 2030 yılına kadar global yeni araç satışlarının %45’inin 3. Seviye (tüm yolcuların kişiselleştirilmiş kontroller ile kendi bilgieğlence içeriğini kullandıkları ve hedefli bağlamsal reklamlar yapılan seviye) ya da üzerinde bağlantı özelliklerine sahip olacağı öngörülmüş. Otonom araçlar da eklendiğinde 2020 itibariyle otomotivde elektroniğin yazılım ve donanım toplam hacmi 238 milyar $ civarında (toplam otomotiv cirosunun %8,64’ü). Bu rakamın 2030 itibariyle 469 milyar $’a (%12,34 civarına) çıkması öngörülüyor. Burada özellikle iki kavramın katalizör olduğunu öngörebiliriz; bağlantı (otonom sürüş ile) ve e-hareketlilik. Bağlantı kullanıcı hareketliğinin planlanmasında yepyeni boyutlar açtı. E-hareketlilik de özellikle şehirleşen dünyanın sürdürülebilirlik, çevre duyarlılığı ve düşük kullanım maliyeti gibi kullanıcı isteklerine yanıt veren bir çözüm oldu. Kat edilen ilerlemeler, artık yüzlerce kilometre gidebilen elektrikli otomobilleri, hafif ve maliyeti karşılanabilen elektrikli bisiklet ya da “scooter”‘ları, daha kısa şarj sürelerini ve onlarca alternatif ürünü mümkün kıldı.

Halihazırda teknoloji ilerlese ve e-hareketlilik gün geçtikçe hayatlarımıza daha çok girse de eski alışkanlıklarla karşılaştırıldığında sektör olarak elektrikli ulaşımın bazı dezavantajlarının devam ettiğini söyleyebiliriz. Bunların başında menzil endişesi kavramı geliyor. Kullanıcılar şarjı saatler sürecek ve istasyonu her yerde bulunamayacak elektrikli çözümlere şüphe ile bakmaya devam ediyorlar. Burada en büyük destek ise yine bağlanabilir sistemlerden geliyor. Araç üzeri elektronik sistemlerin en karmaşık ve kapsamlılarından biri olan bilgi-eğlence sistemleri Android Auto / Apple Carplay ile bağlanabilir oldular ve halihazırda müzik dinleme, trafik bilgilerini gösterme yada internet üzerinden yazılımların havadan güncellenmesi gibi birçok fonksiyon mümkün. Özellikle kalabalık kentlerde bu sistemlerin sunduğu bağlı navigasyon sistemleri ve trafik verileri olmadan yola çıkılmaz oldu. Elektrikli araçlar açısından bakıldığında bir şarj noktasının tespiti, rezervasyonu, rotanın buna göre optimizasyonu, hatta şarj ücretini ödeme gibi bağlanır özellikli bilgi-eğlence sistemleri menzil endişesi kavramını ortadan kaldıracaktır.

Türkiye elektronik sanayinin yalnız araç üzeri elektrik-elektronik sistemlerine değil, bu sistemleri destekleyecek geri hizmetlere de yatırım yapması ve bu pastadan daha çok pay alması sektörün geleceği için önem arz etmektedir.

Bu yazı için DAIICHI firmasına katkılarından dolayı teşekkür ederiz.

Kaynak: TESİD 2020 ALMANAK